KUN YHTEISTYÖ EI MIELLYTÄ: ROSEGAL

SUNDAY, APRIL 30, 2017


Yhteistyöpostaukset eivät enää rajoitu vain suosituimpiin blogeihin, vaan ne ovat löytäneet tiensä pienempiikin. Bloggaajia lähestyy paljon erilaisia yrityksiä ja aluksi tämä voi tuntua imartelevalta, mutta kaikkea ei kannata ottaa vastaan. Mitä sitten, jos kuitenkin jo aloitettu yhteistyö osoittautuu huonoksi, eikä voi seisoa mainostamansa tuotteen tai palvelun takana?

Bloggaajana olen vastuussa siitä, millaisia yrityksiä mainostan. Toisin kuin moni muu bloggaaja, en aio valehdella rahasta. En aio esitellä lukijoilleni huonoa tuotetta hyvänä tai epäilyttävää nettikauppaa luotettavana. Noloahan se on kritisoida, kun tuotteet on ilmaiseksi saanut, mutten halua kenenkään pettyvän samalla tavalla - ja vielä maksavan siitä.

Rosegalilta olen saanut pari yhteistyöpakettia, joista ensimmäinen oli täynnä ihania tuotteita. Sen lisäksi siis, että toista tuotetta ei oltu viimeistelty, vaan ruuvit sain laittaa paikalleni itse. Toisessa paketissa tulleen pörrötakin esittelin täällä jo aikaisemmin ja tässä postauksessa tulee viimeinen.

Minulle jäi firmasta epämääräinen kuva jo ensimmäisellä kerralla, sillä sain pakettiani odottaa yli kolme kuukautta. Paketin sain siis vain siksi, että lähetin viestiä perään parin kuukauden odottelun jälkeen. Kuulemma kaikki haluamani tuotteet oli myyty loppuun, joten valitsin uusia. Tämän jälkeen yhteydenpito katosi. Toisella kerralla minuun otti yhteyttä eri henkilö, paketista puuttui tuotteita, enkä koskaan kuullut heistä enää mitään. Lisäksi ehtoja asetettin koko ajan lisää ja minua pyydettiin kirjoittamaan wish list -postauksia parin päivän varoitusajalla tuotteista, joita en itse edes osaa valinnut. En myöskään ole ainoa bloggaaja jolla on heistä negatiivisia kokemuksia, ja oikeiden asiakkaiden kokemukset ovat olleet vielä huonompia.





Tätä paitaa (kuten myös pörrötakkia) olin halunnut jo pitkään, mutta tiesin, että nämä ovat joko hittejä tai huteja. Yritän aina etsiä jotain positiivista kaikista vaatteista, mutta tämä jää varmaan käyttämättä. Ensimmäisenä huomasin, että paita on tätä perinteistä ohuinta pinkkiä satiinia, ei laadukkaampaa vaaleanpunaista, kuten verkkosivuilla. Vuorta tässä ei ole, ja lankoja roikkuu siellä täällä. Laadullaan tämä ei pääse loistamaan, mutta mallikin on niin erikoisesti leikattu, ettei se istuisi päälle kenellekään. Linkittäisin verkkosivuilla myydyn tuotteen, mutta se ei ole enää saatavilla.

Blogeissa näkee usein tätä "älä valita, ilmaiseksi sait" - valitusvirttä, mutta on vastuutonta kehua huonoja firmoja. Suurimman osan tällaisten kiinakauppojen tavaroista saa ebaysta puoleen hintaan. Miettikää siis, ennen kuin rahanne näihin wholesale -kauppoihin laitatte. Vaikka tuotteet joskus tuurilla tulevatkin perille, ongelmatilanteissa kuluttaja on yksin. Löytyykö teillä kokemuksia kyseisestä kaupasta?

20 kommenttia :

  1. Tästä aiheesta pitäisi todellakin puhua enemmän, vaikka onhan se aina harmillista, jos yhteistyö ei suju. Jos näistä yhteistyöpostausten negatiivisista puolista puhuttaisi enemmän, ehkä tuo ei-bloggaavat ihmiset alkaisivat ymmärtää, että ei ne yhteistyökuviot ole aina niin ruusuisia, kuin annetaan olettaa.

    Written by Neea

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä minua suututtaa eniten on se, kun lukijat ja seuraajat menettävät rahaa bloggaajien ja youtubettajien vuoksi. Tubettajat kehuvat maasta taivaisiin tällaiset firmat, mutta kommenttiosio on täynnä seuraajia, jotka eivät koskaan tilaamiaan tavaroita saaneet, tai saivat jotain aivan muuta. Koskaan ei näiltä bloggaajilta, tubettajilta ja muilta somevaikuttajilta kuitenkaan vastausta näihin ole.

      Olen aina rehellinen saamieni tuotteiden suhteen. Zafulilta saadut tuotteet olivat oikeasti hyviä, mieluisia ja ahkerassa käytössä, mutta en ottanut enää uusia yhteistöitä heiltä vastaan, sillä kuulin muilta vaihtelevia kokemuksia. Sen lisäksi Zaful (sekä dresslily) kuuluu Rosegalin kanssa samaan firmaan, joten tämän sotkun jälkeen en ota tuotteita enää vastaan.

      Poista
  2. Niin asiaa!:) Mulla tuli heiltä myös yhteistyö pyyntö mutta en lähtenyt juuri noiden vaatimusten takia, jäi huono maku firmasta kun koittaa saada mainostamaan jo tuolla wishlistillä ennen kun on saanut edes tuotteita :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mietin myös, että suostunko, mutta lähdin kokeilemaan mielenkiinnosta. Hyvä että kokeilin, sillä nyt minulla on ainakin selkeä kuva kyseisestä firmasta!

      Poista
  3. Todella hienoa että joku puhuu avoimesti tästäkin puolesta yhteistyö hommassa 💓 on ihanaa huomata että blogeissakin uskalletaan nykyisin olla jo rehellisenpiä kun joskus! Harmi että sinulla on huono kokemus tuosta firmasta. Itse en ole koskaan kys, firmasta kuullutkaan, täytyypä ihan käydä lukasemassa että mikä se on! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Kannattaa aina googlettaa muidenkin kokemuksia, mikäli blogeissa näkee mielenkiintoisia arvosteluja. Monesti nimittäin yritykset tarjoavat bloggaajille parempaa palvelua tai tuotteita, kuin oikeille asiakkaille. Näin kaikki bloggaajien arviot eivät vastaa todellisuutta, vaikka he täysin rehellisesti kirjoittaisivatkin!

      Poista
  4. Näin bloggaajana vähän kyllä kuulosti ikävältä tuo "toisin kuin monet muut bloggaajat, en aio valehdella rahasta". Se kuulosti sellaiselta itsensä muiden yläpuolelle nostamiselta ja välittää kuvaa kuin "rahasta valehtelu" olisi blogeissa kovinkin yleistä. En toki tiedä millaisia blogeja itse luet, mutta kyllä minä luotan siihen, että ainakin ammatti/ammattimaiset bloggaajat (joita itse lähinnä seuraan) ovat hyvin tarkkoja siitä, että valitsevat vain yhteistöitä joissa ei tarvitse valehdella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiesin, että tästä joku varmasti mielensä pahoittaisi, mutta kirjoitan henkilökohtaisten kokemuksieni perusteella. Suomalaisissa blogeissa tähän olen törmännyt todella harvoin, mutta valitettavasti kansainvälisemmässä skenessä tämä on yleisempää. Rahasta valehteleminen on ehkä hieman kärjistetty sanonta, mutta moni uusi somevaikuttaja mainostaa kiusaantunteena rättejä, joista on vaikea keksiä positiivista. Tämä vain, että saisi lisää ilmaista tavaraa. Tiedän myös, etteivät kaikki esittele kaikkia saamiaan tuotteita, vaan huonoimmat jää näyttämättä yleisölle. Yleensäkin yhteistöissä ilmenevistä ongelmista ei uskalleta puhua sen pelossa, ettei yhteistöitä saisi lisää tulevaisuudessa. Mikäli esittää huonoja tuotteita ja palveluita mahdollisimman positiivisessa valossa sen vuoksi, että kokee ehkä olevansa kiitollisuuden velassa niitä lähettäneelle yritykselle, se on valehtelua rahasta. Tai vähintäänkin epärehellisyyttä. Nykyään kuitenkin kun blogeja nousee kuin sieniä sateella, moni bloggaaja tarttuu tietämättään kaikkeen tarjottuun. Ammattimainen bloggaaja ei tällaiseen toivottavasti ryhdy, tai ei ainakaan pitäisi. Tällaista kun on kuitenkin tarpeeksi nähnyt, alkaa hiipua luottamus bloggaajiin, tubettajiin ja muihin somevaikuttajiin.

      En ole parempi kuin muut, olen itseasiassa nobody joka tykkää jakaa kivoja asioita blogin muodossa. Itsekin tähän yhteistyöhön ryhdyin, mutta koin, että on velvollisuuteni kertoa siitä rehellisesti. En koe, että teen suurta uhrausta tässä, vaikka jokainen negatiivissävyinen postaus varmasti aiheuttaa epämiellyttäviäkin tuntemuksia ja kommentteja. Kiitos kuitenkin, kun toit näkemyksesi esiin!

      Poista
  5. Mulle tää verkkokauppa on ihan tuntematon, mutta oon tosi iloinen että kirjotit tän postauksen! Ja just tällaisena. Valheilla on lyhyet jäljet, sanotaan, ja niin se usein onkin. Itse menettäisin äkkiä omat yöuneni, jos lähtisin firmojen puolesta valehtelemaan parhaimmillaan parin euron lakkapullon takia. Not gonna happen! Toki jos tuote on itselleni sopimaton, en siitä sitten välttämättä kirjoita ollenkaan koska siitä nyt ei hyödy yhtään kukaan - ei edes ne lukijat, sillä näissä tapauksissa tuote voi hyvinkin olla tosi hyvä jollain toisella henkilöllä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämäpä juuri! Tuotteiden sopivuus on henkilökohtainen asia ja varsinkin kosmetiikkatuotteissa, se pitää vain kokea ja todeta itse. Ystävälleni on käynyt niin, ettei sponsoroiduista tuotteista joku sopinut itsellensä ollenkaan, joten mitäpä siitä sanomaan sen enempää. Sen sijaan jos tuote on huono laadun vuoksi, se ei varmasti tule sopimaan kellekään! Eilen pistin tämän paidan päälleni kokeiluun, mutta jouduin laittamaan sen hakaneulalla rinnuksista kiinni. Tämä on nimittäin leikattu sellaiseen malliin, ettei rintavarustus peity ilman erikoisia pirkkaniksejä. Huhhuh

      Poista
  6. Oon bloggaaja ja sain kerran pari tuotetta testiin joista vain toinen oli hyvä... En kirjoittanut siitä toisesta niin positiiviseen sävyyn, mutten kuitenkaan haukkunut sitä aivan huonoksi. Kerroin ettei toiminut osoittamallani tavalla:D Äitini kun lukee blogiani niin pillastui tästä ja sanoi että nyt korjaa tämä, et sinä näin voi kirjoittaa, muuten kukaan ei lähetä sinulle yhteistyö pyyntöjä. Mua harmittaa kun blogeissa pitäisi kaikesta kirjoittaa positiivisesti, mutta miten kuluttaja saa oikeanlaisen kuvan jostain tuotteesta, jos kaikkialla vain kehutaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se on, ja pahimmassa tapauksessa voi olla, että kuluttaja menettää rahansa uskoessaan tuotetta mainostanuta bloggaajaa. Tämän jälkeen oikeasti hyvätkin tuotteet menettävät uskottavuutensa, kun asioiden todenperäisyydestä ei voi olla varma.

      Poista
  7. Tosi hyvä muistutus kanssabloggaajille. Mä oon alusta asti pitänyt sen linjan, etten kirjoita yhdenkään epämääräisen kiinakaupan (josta en ole edes kuullut ennen sähköpostia) tuotteista. Vastaan yleensä suoraan, että valitettavasti tarjoamanne yhteistyö ei sovi blogini brändi-imagoon ja hyvää jatkoa.

    Naurettavin yhteistyökysely vuosien varrella tuli aasialaiselta häämekkoliikkeeltä (en edes bloggaa häistä) - he pyysivät muutaman kympin maksua vastaan kehumaan tuotteitaan blogissa kokeilematta. Vastasin taas kerran kohteliaan ein. Oli surullista huomata pari viikkoa saamani mailin jälkeen, että noihin kyseisen firman kehumuspostauksiin oli useampi tutuhko keskikokoinen blogi lähtenyt mukaan.

    On hyvä, että kirjoitat rehellisesti. Itse ehkä tekisin alkuun jatkossa laajemman pohjatyön, koska on helpompi kieltäytyä postauksesta ja yhteistyöstä, kun yksikään tuote ei ole lähtenyt matkaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä liike tosiaan vaikutti hieman epämääräiseltä ihan alkuunsakin, mutta ottaessani vastaan tämän yhteistyön, en ollut mitään lukenut suomalaisista blogeista. Lähdin kuitenkin kokeilemaan, sillä mitään en voinut menettää - parempihan se on, että minä levitän tästä tietoutta (rahaa menettämättä) kuin pettynyt maksava asiakas! :D

      Poista
  8. Itselläni ei ole kokemusta kyseisestä kaupasta, joten en voi ainakaan sen perusteella lähteä kritisoimaan heidän tuotteitaan tai menetelmiään.

    On tietenkin harmillista, että tuotteet eivät ole niin hyviä kuin mainostetaan ja ollaan luvattu, joten ihan siitäkin syystä kannattaa ja pitääkin kertoa rehellisesti oma mielipiteensä! Ei siitä tule yhtään mitään, jos valehtelee ja kertoo tuotteiden sekä kaupan olevan hyviä, mutta tosiasiassa ne sitten ovatkin jotain aivan muuta. Hienoa että kirjoitit postauksen tästä, nyt varmasti moni muukin alkaa miettiä, mahtaakohan tilata Rosegalilta mitään tulevaisuudessa!

    Mulla on muutenkin välillä sellainen hieman epäuskoinen olo yhteistöistä, mutta toisaalta, mulla ei siitäkään ole minkäänlaista kokemusta. Tärkeää on kuitenkin se, että yhteistyö sujuu sinun ja firman välillä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Veikkaan, että tässä on kyseessä firma, joka käyttää hyväksi pienempiä bloggaajia. He eivät varmasti valitse bloggaajia kovin tarkkaan, eikä epäonnistunutta yhteistötä jäädä miettimään, vaan etsitään uusia. Sen sijaan bloggaajalle tämä on aika kurjaa, koska hän joutuu kuitenkin tekemään ison työn huononkin tuotteen vuoksi. Toivottavasti tällä postauksella kuitenkin saisin hieman levitettyä tietoutta! :)

      Poista
  9. Mä olen myös kerran tehnyt yhteistyötä Rosegalin kanssa. Googlailin kauppa etukäteen ja löysin mielipiteitä aika laidasta laitaan. Itselläni kävi tosi hyvä tuuri ja sain oikeasti kivoja juttuja, mutta kyllä tän tyyppisissä kaupoissa taitaa omat riskinsä olla aina...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä tuotteet tosiaan olivat ihan hittejä tai huteja, kuten yleensäkin kiinatavarat, ja sen tiesin etukäteen. Yhteydenpito ja asiakaspalvelu oli kuitenkin niin ihmeellistä, että koko homma muuttui kerta heitolla hudiksi! Esimerkiksi ekassa paketissa olleet kengät on oikein ihanat ja ihan hyvää laatuakin, mutten koe, että olisi sen riskin arvoista mitään tilata. Ongelmatilanteessa (jollainen todennäköisesti ilmaantuu) jää kuluttaja yksin :(

      Poista

Starberry Lipgloss @Instagram