BLOGGAAJA ON AHNE JA ITSEKÄS

THURSDAY, SEPTEMBER 21, 2017


Tällä kertaa haluaisin ottaa kantaa aina ajankohtaiseen aiheeseen, eli blogiyhteistöihin. Yhteistyökuviot oli ennen lähinnä vain isojen blogien lystiä, mutta nyt kun laadukkaita blogeja on viime vuosina noussut kuin sieniä sateella, näkyy sponsoroituja postauksia pienemmissäkin blogeissa. Bloggaajan ja lukijan näkökulma yhteistyöpostauksiin voi olla hyvinkin erilainen.

Isojen blogien ja youtube-kanavien kommenteissa voi nähdä kritiikkiä ja asiatontakin kommentointia siitä, kuinka laiskat ja työtä välttelevät bloggaajat saavat kaiken ilmaiseksi. Tuotteita kannetaan ovelle ja koirakin ulkoilutetaan ilmaiseksi hyvässä hengessä. Ja että kuinka ennen tykkäsin sinun blogistasi, mutta nykyään se on pelkkä mainospalsta!

Se mitä lukija ei kuitenkaan näe, on yhteistyöpostauksien eteen nähty vaiva. Ne työtunnit, mitä sponsoroitu postaus vaatii. Kaupallinen yhteistyö ei nimittäin ole kuin mikä tahansa muu postaus: et kirjoita vain itsellesi ja lukijoillesi, vaan luot tuotteen, mainoksen, myös yhteistyössä olevalle yritykselle. Yhteistyöpostaukset vaativat usein paljon suunnittelua, panostusta ja tasapainoilua, jotta ne voidaan suunnata palvelemaan jokaista tahoa. Jotta yritys saa palkkiota vastaan näkyvyytensä, bloggaaja palkkansa ja lukija etunsa - oli se sitten vinkki, arvonta tai alennuskoodi. Kaupalliset yhteistyöt ovat bloggaajan palkka kovasta työstä.

Toinen, mitä lukija ei näe, on torjutut yhteistyöt. Isoja blogeja selaillessa näkee ihan kaikenlaista sponsoria ja joskus tuntuu, että vastaan otetaan kaikki, mistä itse hyödytään. Satunnainen kävijä ei kuitenkaan voi nähdä, kuinka moneen yhteistyöpyyntöön on vastattu "ei kiitos", koska tarjouksen ei koeta sopivan blogiin eikä lukijakunnalle.

Yhteistyökumppanien valitsemiseen on monta kriteeriä. Hyvä yhteistyö on sellainen, mistä hyötyvät kaikki osapuolet. Tämä ei suinkaan siis tarkoita suomeksi sitä, että bloggaaja saisi mahdollisimman rahakkaan diilin. Omista yhteistöistä suosikkini on ollut kaikista pienimmällä palkalla tehty: aihe oli sellainen, mitä rakastan ja tiedän, että bloginkin lukijat siitä voivat hyötyä. Huonosti toteutettu tai blogiin sopimaton yhteistyö sen sijaan lukijan silmään vaikuttaa ahneelta ja lukijaa aliarvioivalta.




Aikaisemmin teettämäni blogikyselyn perusteella tasan puolet vastasi, että blogin liiallinen kaupallistuminen on yksi yleisimpiä syitä lukemisen lopettamiseen. 60% prosenttia vastasi, että muotiblogeissa on liikaa sponsoroituja tuotteita. 32% prosenttia ihmisistä kuitenkin vastasi, että yhteistyöpostaukset ovat ammattimaisen blogin merkki. Mikä siis on se, mikä kaupallisissa yhteistöissä vihastuttaa?

Vaikka useimmiten bloggaaja ei ole lukijoillensa mitään velkaa, eivät ole lukijat bloggaajallekaan. Lukijat äänestävät nopeasti jaloillansa ja siirtyvät muualle, mikä blogin sisältö ei enää miellytä. Se mistä lukijat eivät kuitenkaan pidä laisinkaan, on aliarviointi. Toki osa vihasta blogiyhteistöitä kohtaan tulee joskus silkasta kateudesta, mutta yleensä lukija pettyy ihan muista syistä. Kun yhteistyö on hätäisesti toteutettu, ei lukijalle näy esimerkiksi bloggaajan stressi, lapsen mahatauti tai kiireinen viikko, vaan ahneus. Oli pakko tehdä maksettu kirjoitus, vaikka inspiraatiota ei ollut ja lukijakuntakaan ei ihan nyt mätsännyt.

Kun lukija kohtaa tällaisen postauksen, taikka entinen lemppariblogi muuttuu mainospalstaksi, on usein ensimmäinen tunne turhautuminen tai pettymys. Aliarvioidaanko minua, pitäisikö minun tykätä tällaisesta sisällöstä? Käytetäänkö meitä hyväksi, pitääkö meidän hyväksyä ihan kaikki mainos mitä eteen kannetaan? Yleisön kunnioittaminen kannattaa aina, sillä loppupeleissä se on se, mikä yhteistyöt tuo.

Bloggaaja, lukijakunta on nopeasti katoavaista, mutta muista pyytää joskus myös itsellesi. Harva meistä työskentelisi päivätöissä ilmaiseksi ja joskus on kiva saada jotain harrastuksestakin takaisin. Ei väkisin, vaan hyvässä hengessä toteutettu ja sekä lukijalle että yhteistyökumppanille suunnattu yhteistyöpostaus on joskus todella kiva.

Millainen on teidän suhtautuminen yhteistyöhön lukijana tai bloggaajana?


15 kommenttia :

  1. Silloin tällöin lukee mielellään yhteistyöpostauksia, joista niin bloggaaja, yritys kuin lukijakin hyötyy. Mutta jos näitä tekstejä on liikaa ja koko ajan niin silloin blogin lukeminen vain jää.
    Itse en ole vielä tehnyt yhtäkään yhteistyö postausta. Sillä sen pitäisi sopia blogiini ja soveltua arvomaailmaani, jotta voisin sitten hyvillä mielin kirjoittaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhteistyöpostauksia on todella kiva lukea silloin kun niistä oikein näkee, että aihe on kirjoittajalle mieluisa! Yhteistöitä ei todellakaan kannata ottaa vastaan, mikäli ne ei oikein meinaa omiin arvoihin tai blogiin sopia, sillä silloin siitä ei saa oikeastaan kukaan mitään irti. :)

      Poista
  2. Itse sain juuri myös yhteistyötarjouksen pienenpänä blogina ja ylpeästi kieltäydyin siitä. Niin kauan kuin hyöty ei ole minulle suuri tai aihe ei itseäni kiinosta, en aio ryhtyä yhteistyöhön. Odotan kuitenkin vielä päivää että saan kokeiltua miten yhteistyöt sujuvat :) Kerroin ettei aihe kosketa blogiani tai sen kuumimpia aiheita asiallisesti tarjoajalle eikä se ole kummaltakaan pois.

    - Finnlandsnorsk

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä saan säännöllisin väliajoin ns yhteistyöspämmiä, eli meiliä yrityksiltä, jotka lähettää samaa sähköpostia jokaiseen mahdolliseen blogiin tarkistamatta kuka bloggaaja on. Näitä tulee kieltäytymisen jälkeen samoilta firmoilta huonolla englannilla silloin tällöin, mutta nykyään en jaksa edes vastata. Hyvät yhteistyöt on kyllä aina tervetulleita, mutta nämä spämmijät voisivat jäädä vähemmälle! :D

      Poista
    2. Jep, nyt tuli aivan varmasti sama ketjuviesti, mutta se tuli fb viestinä ja palkkio ei vastannut semmoista svääriä etten edes vähemmän suositussa blogissani tuotetta harkitsisi mainostavani. Ilmeisesti kyseessä on joku Suomalainen yritys joka promoaa ulkomaisia palveluita tai asiakkaita pikku blogista isoon.

      Poista
  3. Tää oli tosi hyvä postaus. Mä ite en oo vielä osallistunut yhteenkään yhteistyökuvioon (pari on ollu kaukana mun aihepiireistä ja pariin ei just sillon vaan ollu aikaa). Muiden blogiessa nään ne ihan hyvinä, ja usein niistä saa itsellekin jotain. Enkä nyt puhu ees mistään alekoodeista, vaan ihan vaan hyvistä, taitavasti toteutetuista postauksista mulle uusista aiheista. Mut se kyllä laskee blogin arvoa jos lähdetään mukaan "mihin tahansa". Niitä blogeja ei ole paljoa, mutta muutamaan sellaseen oon kyllä törmännyt missä joka ikine postaus tuntuu olevan maksettu mainos.

    ♥: Linda/Revontulipalo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Suomessa onneksi tällaisia mainospalstablogeja ei ole paljoa, mutta usein suosituimmissa blogeissa on lähes jokaisessa postauksessa jotain sponsoroitua kieltämättä. Jollain sen bloggaajankin täytyy elää, mutta ihan minkä tahansa mainostaminen ei varmasti lukijan mieleen ole. :D

      Poista
  4. Mielelläni teen silloin tällöin yhteistöitä tuotteita vastaan. Mutta valikoin todellakin ne, jotka minua itseäni kiinnostavat ja joita voisin kokeilla, eli en sano kaikkeen kyllä.

    Tää on vähä sama asia kuin valokuvaus. Valokuvaajankaan työtä ei arvosteta, se on liian hintavaa jne, mutta ihmiset ei ymmärrä kuinka paljon aikaa valokuvaaja käyttää yhden kuvan käsittelyyn ja toteutukseen. Sama asia bloggaajalla kuvien suhteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Allekirjoitan tämän valokuvausesimerkin ihan 100%! Niin useasti kuvaajia lähestytään että hei, etkö vois kuvata tän ja tän jutun kun sulla on iso kamera, painat vaan nappia. Että kahvit tarjoon kyllä! Bloggaajienkin tekemää työmäärää harvoin osataan arvostaa, vaikka monelle se on monimutkainen luova prosessi valokuvaamisesta lähtien. :D

      Poista
  5. Mielestäni kuvaat ja analysoit tässä tekstissä tosi fiksusti blogiyhteistöihin liittyvää kokonaisuutta eri näkökulmista. Allekirjoitan oikeastaan kaiken siitä mitä tuot tekstissäsi esiin, ja sain siitä myös uutta ajattelemista aiheesta. Kiitos! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ihanasta kommentista, mukava kuulla! :)

      Poista
  6. Siis aamen. Allekirjoitan tästä kyllä kaiken. Itseänikin blogien lukijana ärsyttää hätäisesti tehdyt yhteistyöt, missä vain nopeasti kerrotaan että hei sain tällaisen ja tällaisen, ja siirrytään sitten seuraavaan asiaan. Tää ärsyttää itseäni varmaan siitä syystä, että itse panostan omiin yhteistöihin niin paljon. Ne on niitä postauksia mihin mä näen eniten vaivaa ja pyrin aina "linkittämään" yhteistyön johonkin mun elämään ja blogiin, jotta siitä ei välittyisi se tunne että nyt on vain haluttu joku kiva yhteistyö. Hyvin tehdyt yhteistyöt onkin usein mun lempparipostauksia muissa blogeissa, koska usein niiden kohdalla bloggaaja laittaa itsensä ja taitonsa täysin likoon.

    Tosi hyvä kirjoitus Salli taas kerran! :)<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :) Ymmärrän kyllä, jos elämässä on paljon kiireitä eikä blogi oli prioriteetti yksi. Tällaisissa tilanteissa vaan olen itse suoraan sanonut, että lähden mielelläni yhteistyöhön, mutta parin viikon kuluttua! Kun panostaa kerralla hyvin, on todennäköisempääkin, että yhteistyö jatkuisi tulevaisuudessa. :)

      Poista
  7. Hyvää pohdintaa! Mua ei suoranaisesti haittaa yhteistyöpostaukset. Tiedän, että bloggaajien täytyy elättää itsensä, eikä kaupallisuus tee mielestäni blogista huonompaa. Kuitenkin on pakko myöntää, että jos useampi bloggaaja kirjoittaa samoja yhteistyöpostauksia, jaksan avata ensimmäisen mutta en jaksa enää muiden aatteita samoista pesuaineista lukea. Joten tavallaan ymmärrän myös tuon jaloillaan äänestämisen. Mutta ihan niin radikaaliksi ei ole tarvinnut kenenkään kohdalla mennä, että kokonaan olisin lopettanut lukemisen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minunkaan ei ole koskaan onneksi tarvinut lopettaa lukemista blogin kaupallistumisen vuoksi! Mutta veikkaan, että tällaista tapahtuu kun suosittu bloggaaja menettään intoansa blogin suhteen, mutta jatkaa yhteistöiden julkaisemista rahan vuoksi. Tällöin jäljelle jää lähinnä vain mainokset, eikä bloggaaja oma ääni ja inspiraatio enää näy. :(

      Poista

Kommenttiketjuun vastaaminen toimii toistaiseksi ainoastaan mobiiliversiossa!